Koja je razlika između neto merenja i neto obračuna?
Kod neto merenja obračunava se utrošena energija, koja predstavlja razliku količine preuzete energije i isporučene energije (u koju ulazi i višak iz prethodnih perioda). Dakle, viškom isporučene električne energije, u toku jednog meseca, umanjuje se količina neto električne energije u toku narednog obračunskog perioda. Ugovor o potpunom snabdevanju sa neto merenjem zaključuje se sa domaćinstvima i stambenim zajednicama.
Kod neto obračuna, vrednost energije za obračun predstavlja razliku vrednosti preuzete energije i vrednosti isporučene energije. Količina isporučene energije za obračun ne može biti veća od količine preuzete energije, a višak preuzete energije se prenosi u naredni obračunski period.
Šta sadrži račun za domaćinstva (neto merenje – široka potrošnja)?
Na računu su predstavljeni podaci o ukupno preuzetoj energiji iz mreže i ukupno isporučenoj energiji od strane kupca-proizvođača, po tarifama.
Razlika preuzete i isporučene energije je neto energija.
Ukoliko kupac-proizvođač u određenom obračunskom periodu isporuči više energije u sistem nego što preuzme energije, taj višak se prenosi u naredni period. Višak se deli na tarife u zavisnosti od toga u kojoj tarifi je energija isporučena i tim viškom se umanjuje neto energija.
Višak se kumulira u periodu manje potrošnje i koristi se u periodu veće potrošnje, do perioda poravnanja (do 31.03. naredne godine).
Jul 2022. | Preuzeta energija | Isporučena energija | Višak energije iz prethodnog perioda | Višak energije za naredni period |
1 | 2 | 3 | (2-1+3) |
Viša tarifa | 800 | 1000 | 0 | 200 |
Niža tarifa | 300 | 100 | 0 | 0 |
Avgust 2022. | Preuzeta energija | Isporučena energija | Višak energije iz prethodnog perioda | Višak energije za naredni period |
1 | 2 | 3 | (2-1+3) |
Viša tarifa | 600 | 900 | 200 | 500 |
Niža tarifa | 200 | 0 | 0 | 0 |
Pored energije za obračun, u svakom obračunskom periodu, nezavisno od utrošene energije, obračunavaju se i porezi, akcize, naknade i taksa za javni medijski servis, u skladu sa propisima.
Šta se kupcima-proizvođačima sa neto merenjem obračunava ako su u jednom mesecu preuzeli manje energije nego što su isporučili EPS-u? Kakva je razlika u tom slučaju između dvotarifnih i jednotarifnih brojila?
U slučaju ugovora sa neto merenjem, snabdevač je dužan da za svaki obračunski period kupcu–proizvođaču obračuna utrošenu električnu energiju kao pozitivnu vrednost razlike neto električne energije utvrđene po vremenima primene tarife za aktivnu energiju i viška električne energije iz prethodnog perioda utvrđene po vremenima primene tarife za aktivnu energiju, kao i poreze, akcize, naknade i druge pripadajuće obaveze.
Ukoliko kupac-proizvođač u određenom obračunskom periodu isporuči više energije u sistem nego što preuzme energije, taj višak se po vremenima primene tarife prenosi u naredni period i njime se umanjuje neto energija. U tom slučaju je energija za obračun u tekućem obračunskom periodu 0 kWh. Pored energije za obračun, u svakom obračunskom periodu, nezavisno od utrošene energije, obračunavaju se i porezi, akcize, naknade i taksa za javni medijski servis, u skladu sa propisima.
U slučaju dvotarifnih brojila količina električne energije za obračun (utrošena električna energija) izračunava se po tarifama (viša i niža tarifa), dok se kod jednotarifnih brojila utrošena električna energija izračunava samo po jednoj tarifi.
Na osnovu čega se obračunava naknada za pristup distributivnom sistemu i šta znači stavka 7 na računu kod ugovora sa KP sa neto merenjem?
Naknada za pristup sistemu obračunava se u skladu sa Metodologijom za određivanje cene pristupa sistemu za distribuciju električne energije Agencije za energetiku Republike Srbije kojom je precizirano da se kupcima-proizvođačima, usluga pristupa sistemu za distribuciju električne energije obračunava prema tarifama po tarifnim elementima "aktivna snaga", "aktivna energija" i "reaktivna energija", za električnu energiju koja se preuzima iz distributivnog sistema.
Imajući u vidu to da su kod neto merenja cene određene u visini cena na garantovanom snabdevanju i da je u cene na garantovanom snabdevanju uračunat i trošak za pristup distributivnom sistemu, deo naknade je već sadržan u ceni za utrošenu energiju. Kupac-proizvođač je dužan da Operatoru distributivnog sistema plati troškove za pristup distributivnom sistemu za ukupnu količinu preuzete energije. S obzirom na to da je deo tih troškova već uračunat u iznos utrošene energije, kupac je u obavezi da plati razliku. Razlika od preuzete do utrošene energije se zasebno obračunava kroz stavku 7 - “Naknada za obračun pristupa DS za razliku preuzete i utrošene električne energije”. Drugim rečima, deo naknade je obračunat kroz cenu za utrošenu energiju, a ostatak kroz stavku koja se odnosi na naknadu za razliku preuzete i utrošene energije. Ova stavka ulazi u osnovicu za PDV.
Primer računice (domaćinstvo - široka potrošnja) za stavku 7 je sledeća:
Preuzeta energija (količina) | Utrošena energija (količina) | Cena pristupa DS* | Naknada za obr. pristupa DS za razliku preuzete i utrošene el. energije |
Viša tarifa: 500 | Viša tarifa: 50 | Viša tarifa: 3,879 | (500-50)*3,879+(200-200)*0,970=1.745,55 |
Niža tarifa: 200 | Niža tarifa: 200 | Niža tarifa: 0,970 |
*Odluku o ceni pristupa distributivnom sistemu možete pronaći na sajtu “Elektrodistribucije Srbije” i na sajtu Agencije za energetiku Republike Srbije.
Kako se obračunavaju naknade, akciza i PDV?
Od 01.01.2024. godine osnovica naknade za unapređenje energetske efikasnosti je utrošena energija.
Od 01.06.2024 naknada za podsticaj povlašćenih proizvođača obračunava se na neto električnu energiju.
Osnovicu za obračun akcize od 01.10.2023. godine čine sledeće stavke:
- obračunska snaga
- trošak garantovanog snabdevača
- iznos za utrošenu energiju
- naknada za podsticaj povlašćenih proizvođača
- naknada za unapređenje energetske efikasnosti
- naknada za obračun pristupa distributivnom sistemu za razliku preuzete i utrošene energije
Porez na dodatu vrednost se od 01.01.2023. obračunava na utrošenu energiju. U osnovicu za obračun PDV uračunavaju se svi troškovi obveznika PDV koje zaračunava primaocu dobara:
- obračunska snaga
- trošak garantovanog snabdevača
- iznos za utrošenu energiju
- naknada za podsticaj povlašćenih proizvođača
- naknada za unapređenje energetske efikasnosti
- naknada za obračun pristupa distributivnom sistemu za razliku preuzete i utrošene energije
- iznos akcize
Kako se naknada za obračun pristupa distributivnom sistemu obračunava na vrednost preuzete energije, to se u osnovicu za obračun akcize i PDV mora uračunati ukupan iznos te naknade. Deo naknade sadržan je u vrednosti utrošene energije, dok je preostali prikazan kroz stavku na računu – naknada za obračun pristupa distributivnom sistemu za razliku preuzete i utrošene energije, koja se iz tog razloga uračunava u osnovicu za obračun akcize i PDV.
Koje stavke ulaze u ukupno zaduženje za obračunski period?
U zaduženje za obračunski period ulazi vrednost utrošene energije, obračunska snaga i trošak garantovanog snabdevača, naknade, akciza, PDV i taksa za javni medijski servis. Vrednost preuzete energije ne ulazi u zaduženje za obračunski period.
Kada dospeva račun za plaćanje?
Rok dospeća računa je 28. u mesecu za prethodni mesec (primer: račun za avgust dospeva za plaćanje do 28. septembra tekuće godine).
Da li se neke stavke na računu za kupca-proizvođača – domaćinstvo plaćaju i kada nema utrošene energije?
Kupac-proizvođač (domaćinstvo – široka potrošnja) svakog meseca plaća tarife - „trošak garantovanog snabdevača“ i „obračunsku snagu“ - bez obzira na to da li je na mernom mestu ostvarena potrošnja električne energije ili ne, kao i naknadu za energetsku efikasnost, naknadu za pristup distributivnom sistemu za razliku preuzete i utrošene energije, naknadu za podsticaj povlašćenih proizvođača električne energije, akcizu, PDV i taksu za JMS.
Kome da se obrati kupac koji nije dobio račun za električnu energiju?
Kupac koji nije dobio račun za električnu energiju treba da se obrati elektronskom poštom na adresu
kp@eps.rs
Kako kupac-proizvođač može preusmeriti svoju pogrešno izvršenu uplatu?
Kupac-proizvođač koji ima ugovor sa EPS AD podnosi elektronskom poštom na adresu
kp@eps.rs ili podnosi pisani zahtev za preusmeravanje uplate na ispravan račun EPS AD uz obavezno dostavljanje dokaza o uplati, kopije računa i navođenje broja računa na koji je izvršio uplatu, odnosno na koji treba da se preusmeri uplata, na adresu: EPS AD – Ogranak "EPS Snabdevanje", Sektor za upravljanje kupcima-proizvođačima.
Na koji način kupac-proizvođač može uputiti prigovor na obračun snabdevača?
Prigovor na račun, kupac može podneti elektronskom poštom na adresu
kpreklamacije@eps.rs.