После енергетске кризе, енергетска сигурност постала је глобални
приоритет и сви развојни планови „Електропривреде Србије“ усмерени су у
том правцу. У наредном периоду очекују нас велике промене у процесу
енергетске транзиције, а тржиште је већ наметнуло нова правила игре. ЕПС
тежи ка томе да буде профитабилна компанија, жели да се мења и да нађе
своје место под сунцем и у процесима вештачке интелигенције и
дигитализације - рекао је Душан Живковић, генерални директор ЕПС, на
отварању седмог E-mobility форума на Машинском факултету.
Он је
истакао да смо сведоци тога да већ живимо енергетску транзицију и да тај
пут постаје све интензивнији и бржи. Живковић је нагласио да су недавне
измене Закона о енергетици створиле и услове за нове играче на тржишту,
као и за нове технологије попут водоника, те да је већ сада постоји
више од 4.000 прозјумера у Србији. Он је рекао и да је тржиште свесно да
карбонски отисак треба да буде што мањи како би сви били конкурентнији.
- ЕПС у овом процесу учествује кроз многе пројекте, а један од
њих је солар од 1.000 мегавата снаге, уз 200 мегавата складишта. То ће
омогућити компанијама да озелене своје пословање. Сви заједно живимо
енергетску транзицију и треба активно да учествујемо – рекао је
Живковић.
На форуму који организују Национална Асоцијација
Аутономних и Електричних Возила (НААЕВ) и Машински факултет у Београду, у
сарадњи с Електротехничким и Саобраћајним факултетом Универзитета у
Београду, учестовао је и Александар Латиновић, шеф Службе за системске
услуге у ЕПС, који је говорио о изазовима балансирања у
електроенергетском систему у контексту значајног повећања учешћа ОИЕ.
-
Иако је балансирање система кључно за интеграцију обновљивих извора,
дугорочно већи изазов представља билансирање, односно усклађивање
производње и потрошње енергије. Усклађивање на дужи период биће значајан
фактор који ће утицати на развој обновљивих извора – рекао је Латиновић
На панелу је истакнуто да је управљива потрошња једно од могућих
решења за успешну интеграцију великих количина обновљивих извора у
електроенергетски систем. Латиновић је поменуо концепт
„Vehicle-to-Grid", где су пуњачи за батерије електричних аутомобила
повезани у мрежу и омогућавају обострано пуњење, што значи да могу и
пунити батерије и враћати енергију у електроенергетски систем. Међутим,
додатни изазов је у спремности дистрибутивне мреже да прими овакве
технологије и решења за управљиву потрошњу.