Енергетска сигурност приоритет у транзицији

11.12.2024.
Са 7. E-Mobility форума





После енергетске кризе, енергетска сигурност постала је глобални приоритет и сви развојни планови „Електропривреде Србије“ усмерени су у том правцу. У наредном периоду очекују нас велике промене у процесу енергетске транзиције, а тржиште је већ наметнуло нова правила игре. ЕПС тежи ка томе да буде профитабилна компанија, жели да се мења и да нађе своје место под сунцем и у процесима вештачке интелигенције и дигитализације - рекао је Душан Живковић, генерални директор ЕПС, на отварању седмог E-mobility форума на Машинском факултету.

Он је истакао да смо сведоци тога да већ живимо енергетску транзицију и да тај пут постаје све интензивнији и бржи. Живковић је нагласио да су недавне измене Закона о енергетици створиле и услове за нове играче на тржишту, као и за нове технологије попут водоника, те да је већ сада постоји више од 4.000 прозјумера у Србији. Он је рекао и да је тржиште свесно да карбонски отисак треба да буде што мањи како би сви били конкурентнији.

- ЕПС у овом процесу учествује кроз многе пројекте, а један од њих је солар од 1.000 мегавата снаге, уз 200 мегавата складишта. То ће омогућити компанијама да озелене своје пословање. Сви заједно живимо енергетску транзицију и треба активно да учествујемо – рекао је Живковић.

На форуму који организују Национална Асоцијација Аутономних и Електричних Возила (НААЕВ) и Машински факултет у Београду, у сарадњи с Електротехничким и Саобраћајним факултетом Универзитета у Београду, учестовао је и Александар Латиновић, шеф Службе за системске услуге у ЕПС, који је говорио о изазовима балансирања у електроенергетском систему у контексту значајног повећања учешћа ОИЕ.

- Иако је балансирање система кључно за интеграцију обновљивих извора, дугорочно већи изазов представља билансирање, односно усклађивање производње и потрошње енергије. Усклађивање на дужи период биће значајан фактор који ће утицати на развој обновљивих извора – рекао је Латиновић

На панелу је истакнуто да је управљива потрошња једно од могућих решења за успешну интеграцију великих количина обновљивих извора у електроенергетски систем. Латиновић је поменуо концепт „Vehicle-to-Grid", где су пуњачи за батерије електричних аутомобила повезани у мрежу и омогућавају обострано пуњење, што значи да могу и пунити батерије и враћати енергију у електроенергетски систем. Међутим, додатни изазов је у спремности дистрибутивне мреже да прими овакве технологије и решења за управљиву потрошњу.​


Врх